سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، تباه کردن مال، پرسش بسیار، و قیل و قال را دوست ندارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
یادداشتها و برداشتها
 
شخصات ظاهری رازیانه
شخصات ظاهری رازیانه  : گیاهی است دو ساله، پایا با ساقه های راست و شیاردار که گاهی یکی دو متر طول دارد و به شکل خودرو در بسیاری از کشورهای جهان چه در اروپا و چه در آسیا می روید. در اغلب کوههای شمال ایران نیز این گیاه روییده و تخم آن هم صادر می گردد. این گیاه دارای برگهای متناوب با بریدگی های عمیق و نخی شکل می باشد؛ گلهای این گیاه دارای رنگ زرد خوش منظری است و در بالای ساقه به صورت چتری و مرکب از گلهای ریز قرار دارد. میوه یا تخم آن به صورت دو فندقه بوده و در حدود هشت تا ده میلیمتر طول دارد ولی عرض آن از سه چهار میلیمتر تجاوز نمی کند. دانه های آن به رنگ قهوه ای یا زرد بوده و پس از رسیدن در بالای گیاه خودنمایی می کنند که دارای مزه خوش آیندی هستند؛ تمام گیاه دارای اسانس می باشد و عطری ملایم ولی دوست داشتنی دارد.

رازیانه ( Fennel )


موطن اصلی این گیاه منطقه مدیترانه و قفقاز می باشد ولی امروزه به طرق مختلفی در مزارع و باغها کشت می شود.

رازیانه ( Fennel )


خواص گیاه رازیانه : برای مصارف دارویی میوه های آن را که کاملاً رسیده باشند با دست می چینند و قسمتهای نارس را تا زمان رسیدن رها می کنند. دانه های خشک و جدا شده را در محلی خشک مانند یک پاکت کاملاً سربسته نگهداری می کنند. میوه ها دارای اسانس روغنی تا شش درصد که مواد اصلی آن آنتول، و همچنین آلبومینها، قندها و لعاب است، می باشند. دانه های آن دارای اثر آرام کننده (عضله صاف )، بی حس کننده (دل درد ) و باد شکن است.

 

رازیانه ( Fennel )


دم کرده تخم رازیانه شیر مادران کم شیر را زیاد می کند، دردهای انقباضی مثل اسپاسم و قولنج کلیه و روده را برطرف می کند. اسهال و یبوست را رفع می کند و علیه بیماری های مجاری ادراری و به عنوان کمک درمان برای بیماری دیابت نیز توصیه می شود.

دانه رازیانه ( Fennel seed )


بوی خاص رازیانه باعث می شود حشراتی مثل ساس، پشه و مورچه از محل های کاشت آن فرار کنند و به همین دلیل راه خوبی برای دور کردن حشرات از منزل به شمار می رود.
از دم کرده این گیاه برای رفع چربی زیاد پوست استفاده می کنند و چنانچه موهای سر با این دم کرده شست و شو شود چربی زیاد پوست سر مرتفع شده و موها درخشندگی خاصی پیدا می کنند.

رازیانه ( Fennel )


آب رازیانه نیز که از فشردن تمام قسمتهای گیاه به دست می آید و برای غرغره و شستشوی چشمی بکار می رود به آب سبزی های دیگر به منظور تقویت اثر مدر و خاصیت ضد رماتیسم، ضد کرم و زیاد کننده ترشحات شیر افزوده می شود.
رازیانه دارای مصارف صنعتی در رابطه با تهیه صابون های عطری، نوعی ادوکلن، لوسیون بعد از تراشیدن ریش، تهیه خمیر دندان و خمیر ریش تراش و همچنین مربا سازی می باشد. این گیاه عسل دهنده بسیار خوبی نیز محسوب می شود.
طرز تهیه دم کرده رازیانه : برای تهیه دم کرده یا چای رازیانه بایستی تخم آنرا کوبید و بعد کمتر از یک قاشق چایخوری از این کوبیده را در یک قوری آبجوش دم کرده و به مدت بیست دقیقه تا نیم ساعت صبر نمود تا خوب دم بکشد و حاصل را با کمی شکر یا بدون آن نوشید.

+ نوشته شده توسط استاد رویش در 86/08/22 و ساعت 11:40

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/5/18:: 7:16 صبح     |     () نظر
 
قارچ
همه مى دانیم که قارچ سرشار از پروتئین مى باشد و کسانیکه از خوردن گوشت اکراه داشته و امتناع مى ورزند بخوبى مى توانند از این ماده غذائى گیاهى پروتئین دار رهائى یابند. در حالى که گوشت داراى 15 تا 20 گرم پروتئین در هر صد گرم مى باشد بعضى از قارچها بیش از 30 گرم پروتئین در هر صد گرم دارند.
قارچ داراى عناصر معدنى (سدیم ، کلسیم ، سیلیس ، کلر، کبالت ، منیزیم ) بوده و بدین لحاظ براى مبتلایان به کمخونى ، مسلولین و بیماران مبتلا به کمبود مواد معدنى بسیار مفید و مؤ ثر مى باشد بعلاوه فعالیت کارهاى مغزى را افزایش مى دهد.

قارچ


قارچ موجب تسهیل جذب مواد غذائى در بدن مى گردد. در حالى که ناخالصیها را از بین مى برد دستگاه گوارش را تصفیه کرده و کلیه اخلاط مضره و فضولات را به خارج مى راند.
بعضى از انواع قارچها هستند که خام آنها بسیار خوب است و مى توان آنها را در سالاد بصورت خام همراه با سبزیجات دیگر مصرف نمود. در پختن قارچ باید متوجه بود که زیاد چرب تهیه نشود زیرا چربى زیاد هضم آنرامشکل مى سازد.

+ نوشته شده توسط استاد رویش در 86/07/04 و ساعت 9:24

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/5/18:: 7:14 صبح     |     () نظر
 
کاسنی
کاسنى تازه یکى از سبزیجات بسیار جالبى است که بسبب خواص آن در سالاد به مصرف مى رسد. از فوائد آن مى توان قدرت تصفیه خون و تقویت مبتلایان به کمبود املاح معدنى را نام برد. کاسنى وحشى داراى فسفر مى باشد. کاسنى پرورشى نیز داراى خواص فوق الذکر مى باشد. آندیونیز در حقیقت از انواع کاسنى به شمار مى رود و بهترین نوع آن آندیوهاى سبز تیره رنگ مى باشد که سرشار از کلرفیل و آهن است و خون را تقویت نموده و املاح و مواد معدنى تکمیلى به خون مى دهد.

     

کاسنی3کاسنی2کاسنی

           

کاسنى به سبب دارا بودن مواد تلخى که در آن نهفته است گیاه بسیار مفید و گرانبهائى است که کبد را تصفیه و تقویت مى نماید علاوه بر مدر بودن اشتها را زیاد و معده را تقویت مى کند. ضمنا ملین بسیار ملایمى مى باشد. کاسنى ترشح صفرا و پپسین و اسید کلریدریک معده را تحریک نموده در بیماران مبتلا به نقرس و یرقان و سنگهاى مجارى صفراوى و ادرارى و احتقان طحال تجویز و توصیه مى شود.
کاسنى داراى ویتامین ث و املاح معدنى زیادى است که جذب مواد غذائى را تسریع و تسهیل نموده و شخص را در برابر بیماریهاى عفونى محافظت مى کند. کاسنى از گیاهانى است که در کشور ما ایران از زمانهاى قدیم به عنوان تصفیه کننده خون چه به صورت جوشانده و یا بصورت عرق کاسنى به مصرف مى رسیده و هنوز هم مورد توجه و علاقه افراد است . در دهه هاى گذشته که بیمارى حصبه یا تیفوئید به شکل بیمارى بومى وجود داشته کاسنى یکى از داروهاى گیاهى بود که بخصوص در درمان حصبه به کار مى رفت . دکتر برتوله جوشانده کاسنى را در سرماخوردگى هاى تب دار توصیه و تجویز مى نماید.

+ نوشته شده توسط استاد رویش در 86/07/04 و ساعت 9:28

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/5/18:: 7:12 صبح     |     () نظر
 
مریم گلی
گیاهی است که در کشورهای مرطوب بخصوص در اروپا و غرب امریکا می روید. طول آن یک تا دو متر بوده و دارای ساقه ای چهارگوش مثل نعناع است. برگهای آن کشیده و کلفت می باشد. مریم گلی دارای بویی مطبوع می باشد. گلهای این گیاه صورتی پر رنگ و کوچک و پراکنده در سراسر شاخه ها می باشد.

مریم گلی


از عطر این گیاه در تهیه بعضی از ادوکلن ها، محلول های بعد از تراشیدن ریش و کرم ها استفاده می کنند. روی  پوست انسان اثر نرم کننده و آرام بخش دارد. از آن برای برطرف کردن بوی عرق پا استفاده می کنند و باعث تقویت موی سر می شود.

مریم گلی 2


دم کرده این گیاه دارای اثر تقویت کننده بوده، باعث بند آمدن خونریزی ها می شود. دردهای عادت ماهانه خانم ها را برطرف کرده و از خونریزی آن می کاهد. این دم کرده در مبتلایان به بیماری دیابت مؤثر است و قند خون آنها را کاهش می دهد. در ضمن سرفه رابرطرف کرده و راههای تنفسی را باز می کند.
برای تهیه دم کرده این گیاه یک قاشق مرباخوری از گیاه خشک را در یک فنجان آبجوش ریخته و یک ربع ساعت صبر می کنند تا دم بکشد و از این دم کرده دو سه بار در روز می نوشند.

+ نوشته شده توسط استاد رویش در 86/08/07 و ساعت 9:31

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/5/18:: 7:11 صبح     |     () نظر
 
گندم
گندم یکى از غلات بسیار مهم مغذى است که قوت غالب اهالى کشورهاى زیادى از جهان را تشکیل مى دهد این غله حاوى عناصر لازم براى حفظ حیات بشر بوده و بویژه سرشار از مواد معدنى شناخته از قبیل پتاسیم ، سدیم ، کلسیم ، منیزیم ، گوگرد، فلوئور، کلر، کبالت ، سیلیسیم ، ید، آرسنیک و غیره مى باشد. یک دانه گندم مانند یک ((تخم مرغ گیاهى )) واقعى است . پوست یا سبوس آن نمایانگر پوست خارجى تخم بوده و ماده داخلى آن حاوى آلبومین (گلوتن و آلورون) و چربى فسفردار مى باشد. همچنین در این محل یک نقطه جنینى نیز وجود دارد. در صورتیکه دانه گندم را کاملا خشک نگاهدارند ممکن است براى مدت نامحدودى سالم بماند و بهیچ وجه خراب و فاسد نشود.
حال اگر مجددا به ساختمان گندم نظرى افکنیم مشاهده مى کنیم که پوست خارجى یا بشره دانه گندم از سلولهاى مخصوصى تشکیل شده پس از آن قشر میانى و سپس سلولهاى آلورون (منطقه سرشار از مواد چربى ، فسفر و ویتامین آ) و بعد از آن منطقه زجاجى سرشار از سیلیس و فلوئور، سلولهاى گلوتن (منطقه سرشار از پروتئین ، منیزیم و ویتامین ب ) و سلولهاى نشاسته اى (منطقه سرشار از مواد ئیدروکربنه ، کلسیم و پتاسیم ) به ترتیب دیده مى شود. گندم پس از آنکه تبدیل به آرد شده و به صورت نان در آید تمامى عناصر گفته شده در بالا را دارا نخواهد بود مگر آنکه آن را بصورت کامل و همراه با سبوس به کار برده باشند. در صورتیکه آرد را از الک درشت ترى بگذرانند مى توان گفت در حدود 85 تا90 درصد عناصر و مواد محتوى در گندم آرد باقى خواهد ماند و یک نان خوش طعم و خوشمزه مغذى به ما خواهد داد.

 

گندم2


باید دانست که نان کامل به تنهایى یک غذاى متعادل محسوب مى شود. نان سفید موجب یبوست گردیده و منشاء تخمیرهاى گندزا مى باشد در حالى که خاصیت مغذى بودن خود را از دست مى دهد. در نان سفید 100 واحد ویتامین با مقایسه با 430 واحد محتوى در نان کامل وجود دارد. نان کامل بایستى از آرد کامل ، نمک ، آب و خمیر ترش تهیه و در تنور پخته شود.
علاوه بر آن مى توان گندم را بطور کامل مانند برنج به صورت آش ، حلیم و سایر غذاها مصرف نمود. یا آنکه آنرا بوسیله آسیابهاى دستى نرم کرده در فرنى ، کلوچه ، نان شیرینى و غیره به کار برند. بهترین صبحانه براى کودکان فرنى آرد گندم است . بعلاوه یک غذاى کمکى براى افراد کمخون ، ضعیف و کسانى که دچار کمبود املاح و مواد معدنى مى باشند به شمار مى رود. همچنین مى توان آن را یک ماده غذایى مقوى به جهت اشخاصى که کارهاى سخت انجام مى دهند دانست .
جوانه گندم نیز یکى از مواد غذایى ضرورى و لازم است . موقعى که گندم جوانه زند تغییر شکل داده و ترکیب بسیار ارزنده اى به دست مى دهد. در حالى که در یکصد گرم گندم 45 میلى گرم کلسیم وجود دارد این مقدار در یکصد گرم جوانه گندم به 71 میلى گرم مى رسد همچنین مقدار فسفر از 423 میلى گرم به 1050 میلى گرم در یکصد گرم جوانه گندم بالغ مى شود. مقدار منیزیم نیز از 133 میلى گرم (5/0 میلى گرم در نان سفید) به 342 میلى گرم در گندم جوانه زده ترقى مى کند. براى تهیه جوانه گندم لازم است گندم سالمى که خرد و شکسته نباشد تهیه نموده آنرا کاملا شسته و در یک ظرف محتوى آب نیم گرم بریزند و بگذارند تا مدت 24 ساعت خیس بماند. پس از آن آنرا در ظرفى که زیاد گود نباشد ریخته و مرطوب نگاه دارند و همه روزه آن را مرطوب کنند. گندم پس از سه تا چهار روز (در تابستان زودتر) جوانه مى زند. پس از آنکه جوانه هاى سفید رنگ بیرون آمد مى توان بلافاصله مصرف نمود. دقت کنند همه روزه این کار را براى مصرف روزهاى بعد تهیه ببینند. بهترین طرز مصرف آن است که روزى سه الى چهار قاشق غذاخورى از جوانه را مخلوط به غذا میل کنند.
لازم نیست جوانه گندم ر ابه مقدار زیاد مصرف نمایند زیرا این ماده غذائى بسیار مقوى و مغذى است . کسانیکه دچار ازدیاد فشار خون یا مستعد به این عارضه مى باشند بایستى در مصرف جوانه گندم جانب احتیاط رارعایت کنند.

 

گندم

 

در صورتیکه بخواهیم عناصر متشکله در گندم را یک به یک شرح داده و خواص هر کدام را توصیف کنیم باید بگوئیم که :
آلبومینى که به نطفه گندم چسبیده است حاوى مواد اصلى مغذى و املاح معدنى مى باشد که در بین آنها مى توان از آهک (براى استحکام استخوانها) و پتاسیم (براى گلبولهاى سفید و قرمز خون ) و روغن (به عنوان ملین ) و غلات و دیاستاز(مخمرها) که اکسیژن هوا را تثبیت مى کند نام برد. بخصوص در سبوس گندم مخمرهائى وجود دارد که علاوه بر طعم و مزه خوشى که به نام مى دهد آنرا به رنگ زرد طلائى قشنگى در مى آورد.
ذکر این نکته لازم است که ویتامین ب 1 بخصوص در جنین نطفه گندم یافت مى شود. این ویتامین براى تعادل عصبى وجودش لازم و ضرورى است همچنین ویتامین اى که براى رفع نازائى ، جلوگیرى از آسم یا تنگى نفس و دیابت ، بیمارى قلبى و بعضى انواع سرطان مفید است و نیز ویتامین ب 12 که کمبود آن موجب ورم اعصاب ، فلج ، اختلالات قلبى مى گردد. همچنین ویتامین پ پ که بر قسمتى از مراحل تغذیه دخالت و تاثیر دارد عناصر دیگرى هستند که در گندم یافت مى شود.
اما درباره سرطان بویژه چنین دریافته اند که سلولهاى سرطانى دچار کمبود منیزیم و سیلیس مى باشند در حالى که این دو عنصر در دانه هاى گندم کامل در نان کامل اگر معالج این بیمارى موحش نباشد لااقل جلوگیرى کننده و محافظ بسیار با ارزشى به شمار خواهد رفت .

+ نوشته شده توسط استاد رویش در 86/06/19 و ساعت 11:43 | < type=text/java>GetBC(13); 4

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/5/18:: 7:10 صبح     |     () نظر
 
جو صحرایی
جو صحرائى یکى از غلاتى است که بیشتر غذاى اساسى (قوت غالب ) اهالى مناطق سردسیر را تشکیل مى دهد. اهالى اسکاتلند، کشورهاى اسکاندیناوى و نظائر آنها غذاى ملى شان عبارت از یک نوع حلیمى است که با جو دو سر تهیه مى شود. بلغور جو صحرائى را در آب جوشانده سپس قند و شیر خام به آن مى افزایند. جو صحرائى از زمان هاى کهن بوسیله یونانیها، رومى ها، آلمانیها و اهالى فرانسه قدیم  شناخته شده بود لیکن اهالى مصر قدیم و عبریها آنرانه مى شناخته و نه کشت مى کرده اند. در چین هم حتى تا ده قرن پیش از این غله شناخته نشده بود.

جو صحرایی 

  
جو صحرائى سرشار از مواد چربى ، ئیدرات دو کربن ، مواد معدنى ، سدیم ، آهن ، کلسیم ، منیزیم و فسفر مى باشد. مصرف این غله باعث تقویت قدرت ماهیچه ها گردیده و تا حدى جنبه تحریک کنندگى دارد بدین جهت استفاده از آن براى اشخاص زیاد عصبانى مناسب نیست . بالعکس در درمان ضعف عضلانى ، عصبى یا روانى بسیار مفید و مؤ ثر بوده و در نتیجه سرعت بخشیدن به مبادلات موجب گرم شدن و تحریک بدن مى گردد.
جو صحرائى مدر، مقوى ، خنک کننده بوده و در برابر مسمومیت اوره ، کمبود قند خون اثر بسیار مفید و مؤ ثرى دارد. همچنین در دیابت نیز توصیه و تجویز مى گردد. دکتر لکرک خاطر نشان مى سازد که این غله داراى هورمونى مشابه هورمون فولیکولین مى باشد که بر روى عدم توانائى جنسى اثر مى کند. جو صحرائى در بین سایر غلات یگانه غله اى است که غده تیروئید را تحریک مى کند. بنابراین مصرف آن براى مبتلایان به کمبود کار تیروئید و غدد لنفى توصیه و تجویز مى شود.
علاوه بر مصرف جو صحرائى در حلیم یا غذاى سنتى که در بالا شرح آن داده شد این غله را بصورت پولک و ورقه هاى نازکى در آش یا بعضى غذاها بکار مى برند. براى تهیه یک نوشابه مدر وملین به نسبت 20 گرم جو صحرائى را در هر لیتر آب به مدت سى دقیقه جوشانده پس از خنک شدن و صاف کردن آن را بنوشد.
چنین توصیه شده است که کودکان و بیماران مبتلا به اختلالات دماغى را بر روى تشکى که از خوشه هاى جو صحرائى تهیه شده باشد بخوابانند.

+ نوشته شده توسط استاد رویش در 86/06/16 و ساعت 10:32 | < type=text/java>GetBC(11);

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/5/18:: 7:8 صبح     |     () نظر
 
زعفران
زعفران

مشخصات ظاهری زعفران : گیاهی است علفی، پایا به ارتفاع 10 تا 30 سانتیمتر و برگهای خطی باریک و با دوام و دارای پیازی سخت، مدور، گوشتدار و پوشیده از غشاءهای نازک و قهوه ای رنگ است. گل آن قیفی شکل و به رنگ بنفش روشن است که به شش گلبرگ تقسیم شده است. دارای خامه زرد رنگ است که به سه کلاله نارنجی رنگ منتهی می شود. طول کلاله ها بلنتر از گلبرگهاست، گل زعفران از طریق پیازچه هایی که در کنار پیاز مادر می روید، تکثیر می شود. از قدیم این گیاه به عنوان ادویه ای معطر و رنگ دهنده و گیاهی طبی کشت می شده است. منشأ اصلی آن نواحی مختلف آسیا بوده است ولی امروزه با توسعه ای که پرورش آن پیدا نموده در نواحی مختلف یافت می گردد.

زعفران ( Saffron )


قسمت مورد استفاده این گیاه ناحیه انتهای خامه و کلاله آن است که تحت نام زعفران وارد بازار تجارت می شود.

زعفران ( Saffron )

 
خواص گیاه زعفران : کلاله های این گیاه را با قسمتی از خامه پس از چیدن تمام گلها با دست جدا نموده و جمع آوری می کنند. این کلاله ها راباید همان روز روی سنگهایی که از قبل داغ شده پهن کرد و یا در خشک کن قرار دهند که سریعاً و در عرض نیم ساعت رطوبت خود را از دست بدهند تا رنگ نارنجی و عطر خاص خود را حفظ کنند. آنها محتوی کروسین ( ماده رنگی کاروتنوئید که شبیه به گلوکوزید است )، عصاره ای تلخ که آن هم شبیه به گلوکوزیدهاست، پیکرو کروسین و دیگر مواد هستند.

زعفران ( Saffron )

زعفران در فارماکولوژی برای تهیه تنطورها، عصاره ها، داروهای چشمی و خصوصاً قرصهای جذب کننده بکار می رود. این گیاه بایستی با احتیاط و به مقدار کم مصرف شود زیرا مصرف آن به مقدار زیاد باعث خونریزی، تهوع، اسهال و سرگیجه می شود. زعفران از طرفی به علت دارا بودن مواد تلخ موجب سهولت هضم می شود و از طرف دیگر به علت داشتن اسانس اثر محرک بر روی سیستم اعصاب دارد. از نظر درمانی دارای اثر مسکن بر روی اعصاب سطحی بدن است. زعفران اثر مسکن در برونشیت های مزمن دارد و آن نیز به علت اثر بیحس کننده آن بر روی سیستم اعصاب حباب های ریوی است. از زعفران می توان جهت رفع بی خوابی هایی که منشأ آن تحریکات مغزی، حالات تشنجی و درد دندان است، استفاده به عمل آورد. بعضی از گیاه شناسان معتقدند که زعفران و دم کرده آن در تقویت قوای جنسی نیز اثر دارد و آن را همراه با دارچین و خرما و عسل مصرف می کنند.

زعفران ( Saffron )

طرز تهیه چای زعفران : برای استفاده از چای زعفران کمی از آن را که از نصف قاشق چایخوری بیشتر نباشد در یک قوری آبجوش که نزدیک دو سه استکان آب دارد ریخته و مدت بیست دقیقه تا نیم ساعت صبر کنید تا خوب دم بکشد و حاصل آنرا می توانید با کمی قند یا نبات یا شکر بنوشید.

+ نوشته شده توسط استاد رویش در 86/09/29 و ساعت 12:14 |

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/5/18:: 7:5 صبح     |     () نظر
 
هویج
هویج

مشخصات ظاهری هویج : گیاهی پرورشی، دو ساله با ریشه ای دوکی شکل و در اکثر موارد به رنگ پرتقالی با برگهای چند شانه ای و با عطری خوشایندمی باشد. در سال دوم ساقه ای منشعب با برگهای بریده بریده متناوب از آن می روید که در انتهایش چتری از گلهای سفید قرار دارد. میوه آن دو فندقه ای بوده و دارای کرکهای خمیده می باشد. این گیاه به صورت خودرو در دامنه های خشک یا مراتع می روید. هویج پرورشی انواع مختلفی از قبیل ریشه بلند، استوانه ای، گرد به رنگهای پرتقالی، زرد یا کاملاً قرمز دارد. این گیاه در باغها و مزارع کشت می شود.

گل هویج ( Carrot Flower )


خواص گیاه هویج : از هویج تازه و کاملاً رسیده که ریشه گیاه نیز هست به صورت رنده شده یا با گرفتن آب آن استفاده می شود. آب هویج در درمان کم خونی ها، زخم معده و اثنی عشر (اولسر)، ورم روده بزرگ و کوچک، اسهال های ساده، بیماریهای کبدی-صفراوی، مسمومیت ها، ناراحتی های جلدی مختلف (درماتوزها dermatoses)، مؤثر واقع می شود بطوریکه مصرف روزانه آن ضروری ذکر شده است. آب هویج دارای عناصری مانند آهن، فسفر، منیزیم می باشد که در ساخته شدن خون و بافت ها ضرورت دارند. مسئله مهم در رابطه با این گیاه پرو ویتامین های آ و ث و ترکیبات ویتامین ب، قند، پکتین و مواد رنگی می باشد. هویج تازه خصوصاً کاروتن های موجود در آن (پرو ویتامین های آ) دید چشم را بهبود بخشیده و دید صبحگاهی را تقویت می کند.

نوعی هویج ( Carrot )

از محسنات آن این است که مصرف آن در هر سنی خواص درمانی مشخص در رفع ناراحتی های ظاهر می کند بطوریکه می توان در نوزادان شیرخوار و افراد مسن، هر یک استفاده های درمانی متفاوت و غیرقابل مقایسه از آن به دست آورد. مصرف آن در افراد جوان باعث می شود که جوانی و شادابی آنها برای مدتی طولانی حفظ شود و دیرتر به پیری برسند. از دیگر اثرات سودمند هویج دفع انگلهای روده ای، اسکاریس و کرمک می باشد. این گیاه مدر بوده و ناراحتی های روده ای را تنظیم می نماید و خصوصاً از آن در تغذیه کودکان استفاده می شود.

انواع هویج ( Carrot )

آب هویج داروی خوبی علیه آمیدالیت کودکان است. رژیم غذایی براساس هویج دردهای سرطانی را تسکین می دهد. میوه های این گیاه برخی مواقع برای دفع انگلها در جوشانده ها مورد استفاده قرار می گیرد.            

+ نوشته شده توسط استاد رویش در 86/09/24 و ساعت 11:34 |

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/5/18:: 7:3 صبح     |     () نظر
 
تره

مشخصات ظاهری گیاه تره : گیاهی پرورش یافته و دارای برگهای نواری شکل، نسبتاً پهن و با غلاف دراز است، از مشخصات دیگر آن این است که قاعده نسبتاً ضخیم آن در داخل پیاز جای دارد.گلهای آن گلی یل سفید رنگ و مجتمع به صورت چتر بزرگ کروی است.

تره ( Leek )


قسمت مورد استفاده این گیاه برگ و پیاز کوچک آن است که به حالت خام یا پخته مصرف می شود.
خواص گیاه تره : تره دارای اسانس مرکب از ترکیبات سولفوره است. برگ آن دارای آنزیم های مختلف مانند مالتاز، دکستریناز، انورتاز و امولسین می باشد. در ریشه گیاه نوعی هیدرات کربن وجود دارد که آرابینوز و گالاکتوز از آن نتیجه می شود.

تره ( Leek )


تره را از قدیم الایام مصریان، یونانیان و رومیان به مصارف تغذیه می رسانیده اند و چون از سبزی های سهل الهضم است و بعلاوه طعم و بوی آن ملایم تر از سیر و پیاز می باشد، در هر عصریمورد توجه مردم قرار می گرفته است. مصرف آن برای مبتلایان به سوء هاضمه، چاقی، درد مفاصل، نقرس، تصلب شرائن و یبوست دائمی توصیه گردیده است بعلاوه غذای مناسبی برای مبتلایان به تحریک معده و روده است.
تره از سبزیهای مدر و بسیار مفید است. اثر خلط آور و نرم کننده به نحو قاطع دارد. سوپ آن حبس البول ( عدم دفع ادرار )، آب آوردن انساج و سنگ کلیه را درمان می کند. در موارد گرفتگی صدا، گریپ، سرفه، ورم گلو و نای و به طور کلی تمام حالات التهابی حاد و مزمن دستگاه تنفس، سیاه سرفه و غیره اگر سوپ و شربت آن مصرف شود اثرات درخشان به ظهور می رساند. در ضمن این گیاه دارای پتاسیم فراوان می باشد و خوردن آن برای کسانی که دچار کمبود پتاسیم می باشند مؤثر است.

گل تره ( Leek Flower )


در استعمال خارجی اگر تره به محل گزیدگی زنبور یا زنبورعسل مالش داده شود درد را تسکین می دهد. تره پخته شده در شیر را معمولاً به صورت ضماد بر روی اولسرهای چرکین یا در آماس های رماتیسمی یا نقرسی یا لمباگوها جهت تسکین و بهبود بیماری اثر می دهند. تره پخته شده در زیر خاکستر موجب سرباز کردن دمل ها، آبسه ها و Panaris می شود؛ برای این کار می توان شیره تره را در آرد وارد کرده به صورت خمیری درآورد و یا آن را با قسمت نرم درون نان مالش داد و سپس بر روی دمل یا آبسه اثر داد. تنقیه جوشانده تره بهترین نرم کننده است و در رفع امتلاء روده بزرگ بسیار نافع می باشد.

تره ( Leek )


طرز تهیه دم کرده تره : برای استفاده از خواص تخم تره در حدود یک قاشق مرباخوری از آنرا گرفته و در یک قوری کوچک آبجوش دم می کنند و حاصل را دو سه بار در روز می نوشند. می توان به جای تخم تره از اب تره استفاده کرد.

+ نوشته شده توسط استاد رویش در 86/09/15 و ساعت 7:43 |

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/5/18:: 7:1 صبح     |     () نظر
 
گشنیز
مشخصات ظاهری گیاه گشنیز : گیاهی علفی، یکساله با ساقه ای افراشته، شیاردار و منشعب است.برگها متناوب و به طور شانه ای منقسم شده و برگهای فوقانی دارای بریدگیهای خطی هستند. گلهای سفید یا صورتی آن به صورت چترهای مرکب در انتهای شاخه ها قرار دارند. میوه ها فندقه و دو قسمتی بوده و قبل از رسیدگی کامل بوی تند و ناخوشایند ساس از خود متصاعد می کنند. موطن اصلی گشنیز قسمتهای شرقی حوزه مدیترانه و هند است. این گیاه در مصر قدیم شناخته شده و از آن به عنوان گیاهان دارویی و تزیین قربانی استفاده می کردند. مردم ایران این گیاه را به صورت سبزی خوردن به صورت خام و یا در خورشت و آش به صورت پخته مصرف می کنند.

گل گشنیز ( coriander flower )


خواص گشنیز : برای مصارف دارویی از میوه های آن استفاده می شود و برای این منظور گلها یا تمامی گیاه را ( در کشت صنعتی ) قبل از اینکه کاملاً برسندجمع آوری می کنند. پس از آنکه میوه ها خشک شدند آنها را کوبیده و دوباره خشک می کنند. این دانه ها را در ظرفهای سر بسته نگهداری می کنند. این دانه ها محتوی اسانس روغنی تا یک درصد می باشند که برای تهیه مواد گالینیکی نظیر آب رویال به عنوان بادشکن به کار می رود. این اسانس روغنی را با شکر می توان مخلوط کرد. خواص گشنیز شبیه به خواص زیره می باشد؛ میوه های آن محتوی لیپیدها، آلبومینها، تانن ها، پکتین، قندها و ویتامین ث هستند. از این گیاه به صورت خالص یا مخلوط اشتها آور، باد شکن و هضم کننده به شکل جوشانده استفاده می شود. این جوشانده ها سیستم اعصاب را نیز تسکین می دهند. از دم کرده برای باز شدن صدا ( مخصوصاً برای آوازه خوان ها ) ، درمان گلو درد و سرما خوردگی، برطرف کردن حالت استفراغ، درمان بیماری دیابت یا قند، کم کردن کلسترول خون، کم کردن شهوت و کاستن از آن و تسکین دردهای مفصلی مثل رماتیسم که به صورت صنعتی از خشک شده یا روغن آن برای تهیه پمادهای تسکین دهنده دردهای رماتیسم عضلانی یا مفصلی استفاده می شود.

دانه گشنیز ( coriander seed )


طرز تهیه دم کرده تخم گشنیز : برای تهیه دم کرده تخم گشنیز سه چهار قاشق چایخوری تخم گشنیز را در یک قوری آبجوش ریخته و بیست دقیقه تا نیم ساعت صبر می کنند تا خوب دم بکشد و بعد حاصل آن را بدون شیرینی یا با کمی قند دو سه بار در روز می نوشند و این کار را چند روز پی در پی ادامه می دهند.

برگ گشنیز ( coriander leaf )

+ نوشته شده توسط استاد رویش در 86/09/05 و ساعت 18:9

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/5/18:: 6:59 صبح     |     () نظر
<      1   2   3   4      >
درباره
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
حاج آقاشون
EMOZIONANTE
upturn یعنی تغییر مطلوب
همفکری
عاشقان
به سوی فردا
عشق و شکوفه های زندگی
اگه باحالی بیاتو
دیار عاشقان
فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
(( همیشه با تو ))
در انتظار آفتاب
خورشید تابنده عشق
آیینه های ناگهان
تمیشه
***جزین***
((( لــبــخــنــد قـــلـــم (((
پرسه زن بیتوته های خیال
ای لاله ی خوشبو
همنشین
به وبلاگ بیداران خوش آمدید
گل رازقی
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی
وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
مذهبی فرهنگی سیاسی عاطفی اکبریان
آخرالزمان و منتظران ظهور
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
لیلای بی مجنون
به سوی آینده
عشق سرخ من
یا امیر المومنین روحی فداک
نگاهی به اسم او
ایران
آموزه ـ AMOOZEH.IR
و رها می شوم آخر...؟!!
جلوه
بی نشانه
PARSTIN ... MUSIC
رهایی
قعله
دارالقران الکریم جرقویه علیا
alone
منتظر ظهور
علی اصغربامری
پارمیدای عاشق
دلبری
نظرمن
هو اللطیف
افســـــــــــونگــــر

جاده های مه آلود
جوان ایرانی
hamidsportcars
پوکه(با شهدا باشیم)
*پرواز روح*
عصر پادشاهان
جمعه های انتظار
سپیده خانم
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند) HADERBAD SHENASI
بندیر
شقایقهای کالپوش
لنگه کفش
د نـیـــای جـــوانـی
قلمدون
نهان خانه ی دل
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
یه گفتگوی رودر رو
پرواز تا یکی شدن
بچه مرشد!
سکوت ابدی
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
*تنهایی من*
سرای اندیشه
SIAH POOSH
بلوچستان
خاکستر سرد
شجره طیبه صالحین ،حلقه ریحانه
شوالیه سیاه
خندون
هم نفس
آسمون آبی چهاربرج
محفل آشنایان((IMAN))
.:: بوستان نماز ::.
ای نام توبهترین سر آغاز
هه هه هه.....
سه ثانیه سکوت
►▌ استان قدس ▌ ◄
بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.

مهر بر لب زده
نغمه ی عاشقی
امُل جا مونده
هفت خط
محمد جهانی
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
ارتش دلاور
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
فانوسهای خاموش
گروه تک تاز
مقاله،پایان نامه،پرو‍ژه،کتاب الکترونیک،تحقیق،جزوه،نمونه سوال و..
سیب سبز
دانشگاه آزاد الیگودرز
فریاد بی صدا
اکبر پایندان
کانون فرهنگی شهدای شهریار
پژواک
تخریبچی ...
عاشقانه
geleh.....
بــــــــــــــهــــــــــــار
****شهرستان بجنورد****
وبلاگ آموزش آرایشگری
یک کلمه حرف حساب
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
«حبیبی حسین»
..:.:.سانازیا..:.:.
+
یــــــــــــــــاســــــــــــــــــــمـــــــنــــ
حوض سلطون
شب و تنهایی عشق
داستانهای واقعی روابط عمومی Dr.Rahmat Sokhani
دلدارا
پناه خیال
مجله اینترنتی شهر طلائی
جوک بی ادبی
عاطفانه
آقاشیر
امامزاده میر عبداله بزناباد
قرآن
دریـــچـــه
بـــــاغ آرزوهــــا = Garden of Dreams
صراط مستقیم
من بی تو باز هم منم ...
عشق در کائنات
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سروش دل
تنهایی
روانشناسی آیناز
کـــــلام نـــو
جبهه مقاومت وبیداری اسلامی
بصیرت مطهر
سایت جامع اطلاع رسانی برای جوانان ایرانی
آوای قلبها...
اَللهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
تنهایی افتاب
نمایندگی دوربین های مداربسته
کوسالان
امام مهدی (عج)
@@@گل گندم@@@
سفیر دوستی
کافه محلی است برای جمع شدن وسرچشمه آغاز زایش هرچشمه است
کلبه عشق
تنهایی......!!!!!!
دریــــــــای نـــور
کربلا
جوکستان بی تربیتی
کلبهء ابابیل
وبسایت رسمی مهندس امیر مرتضی سعیدی ایلخچی
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
جـــیرفـــت زیـبا

سارا احمدی
مهندسی عمران آبادانی توسعه
ققنوس...
حزب الله
««« آنچه شما خواسته اید...»»»
ashegh
طاقانک
تک درخت
تراوشات یک ذهن زیبا
سکوت سبز
هر چی بخوای
پیامنمای جامع
پرنسس زیبایی
بوی سیب BOUYE SIB
@@@این نیزبگذرد@@@
بادصبا
ಌಌتنهاترین عشق یه عاشق دل شکستهಌ᠐
راز رسیدن به شادی و سلامتی
معارف _ ادبیات
پوست مو زیبایی
تنهای تنها
آخرین صاحب لوا
جاده مه گرفته
دخترانی بـرتر از فــرشته
دلـتنگـ هشـیگـــــــــی
تبسمـــــــــــــــی به ناچار
ماتاآخرایستاده ایم
سایت روستای چشام (Chesham.ir)
مستانه
وبلاگ گروهیِ تَیسیر
ناز آهو
گیسو کمند
جــــــــــــــــوک نـــــــت
عکس سرا- فقط عکس
عکس های عاشقانه
حقوق دانشگاه پیام نور ایلام
تیشه های اشک
فقط خدا رو عشقه
پاتوق دوستان
بنده ی ناچیز خدا
آزاد
ارمغان تنهایی
فقط عشقو لانه ها وارید شوند(منامن)
سلام آقاجان
ردِ پای خط خطی های من
منطقه آزاد
علی پیشتاز
تنهاترم
محمدمبین احسانی نیا
یادداشتهای فانوس
دوست یابی و ویژگی های دوست
کد تقلب و ترینر بازی ها
ستاره سهیل
داستان های جذاب و خواندنی
عاشقانه
گدایی در جانان به سلطنت مفروش
یادداشتهای من
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
سرافرازان
*bad boy*
سرزمین رویا
برای اولین بار ...
خاطرات و دل نوشته های دو عاشق
چون میگذرد غمی نیست
بازگشت نیما
دهیاری روستای آبینه(آبنیه)
روستای زیارتی وسیاحتی آبینه(آبنیه)باخرز
سایه سیاه
رازهای موفقیت زندگی
دوره گرد...طبیب دوار بطبه...
* ^ــ^ * تسنیم * ^ــ^ *
بچه های خدایی
مرام و معرفت
خوش آمدید
The best of the best
بوستان گل و دوستان
صفیر چشم انداز ایران
من.تو.خدا
۞ آموزش برنامه نویسی ۞
شبستان
دل شکســــته
یکی هست تو قلبم....
برادران شهید هاشمی
شهداشرمنده ایم _شهرستان بجنورد
یامهدی
تنها هنر
دل نوشته
صوفی نامه
har an che az del barayad
منتظر نباش تا پرنده ای بیاید و پروازت دهد در پرنده شدن خویش بکوش
شجره طیّبه

دانلود هر چی بخوایی...
نور
Dark Future
مجله مدیران
S&N 0511
**عاشقانه ها**
پنجره چهارمی ها
AminA
نسیم یاران
تبیان
صدای سکوت
(بنفشه ی صحرا)
اندکی صبر سحر نزدیک است....
ابهر شهر خانه های سفید
عشق
ترانه ی زندگیم (Loyal)
توشه آخرت
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
جزتو
ترخون
عشق پنهان
@@@باران@@@
شروق
Manna
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
پرسش مهر 8
دریایی از غم
طره آشفتگی
...ترنم...
Deltangi
زیبا ترین وبلاگ
ارواحنا فداک یا زینب
علمدار بصیر
کرمان

عشق الهی: نگاه به دین با عینک محبت، اخلاق، عرفان، وحدت مسلمین
عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر)
قمه‏زنی سنت یا بدعت؟
سلام
عطش
حضرت فاطمه(س)
♀ ㋡ JusT fOr fuN ㋡ ♀
اواز قطره
محمد قدرتی Mohammad Ghodrati
آرشیو یادداشت‌ها
دینی
گلچینی از جغرافیای طبیعی و تاریخی افغانستان
آثارتأریخی افغانستان
گلچینی از تاریخ جهان و افغانستان
میراث گرانبهای گذ شتگان چراغی است برآیند گان
کابل و ولایات افغاانستان عزیز
زبان شرین پارسی
وازه نامهء هم زبانان
ادبیات و هنر
پرواز خیال
شعر و ادب
اى الهه عشق مادر!
عاشقانه ها
موزیک و اشعار آهنگهای بهترین اوازخوان افغان احمد ظاهر و دیگران
سیاسی
جامعه شناسی -مردم شناسی
دانستنیهای جالب
طب ورزش صحت وسلامتی
مسائل جنسی خانه و خانواده
آموزش زیبایی
روانشناسی
طب سنتی و نسخه های پزشکی با گیاهان دارویی
غذا موادغذائی و اشامیدنیها
خواص میوه ها و سبزیجات
اخبار
زندگینا مه
داستانهای کوتاه و آموزنده
نجوم فضا وفضانورد ی
کمپیوتر انترنیت و وب نویسی
لطیفه ها اندرز ها و پیامهای کوتاه خواندنی و عالی
طنز
تقویم هجری شمسی اوج درایت فرهنگی ما
سرگرمی ها
معرفی کتاب
تصویر عکس ویدئو فلم
بهترین های خط
جالبترین کارتونها
طالع بیی
یادداشتها
قوانین خواب و رویا وتعبیرخواب
تبریکی و تسلیت
داغ غربت
علمی
تاریخی و اجتماعی
خانهء مشترک ما زمین
اشعار میهنی رزمی و سیاسی
هوا و هوانوردی
آموزش و پرورش
معانی اصطلاحات و تعاریف
دنیای عجاء‏بات